Wycieczka zawodoznawcza do Chłodni „Eskimos” w Sokółce

Dnia 30.05.2019r. uczniowie klasy I – II Branżowej Szkoły I Stopnia i klasy III Zasadniczej Szkoły Zawodowej SOSW kształcący się w zawodzie „Kucharz” uczestniczyli w wycieczce zawodoznawczej do Chłodni „Eskimos” w Sokółce. Organizatorem był nauczyciel przedmiotów zawodowych gastronomicznych

p. Bożena Mróz. Dzięki przychylności Kierownika zakładu – p. Janusza Chojnowskiego oraz Kierownika Kontroli Jakosci – p. Krzysztofa Płonowskiego mogliśmy zwiedzić zakład produkcyjny, jego poszczególne działy, maszyny i urządzenia oraz poznać specyfikę pracy w zakładzie. Ubrani w odzież ochronną udaliśmy się z naszym przewodnikiem – Kierownikiem Kontroli Jakości – p. Krzysztofem Płonowskim na halę surowcową, gdzie przerabia się świeży surowiec przed mrożeniem, myje się go, tnie, sortuje, blanszuje. Fasola mrożona, truskawki mrożone,  kalafior, brokuły mrożone sortowane są w sortowni, wybierane są i usuwane sztuki popękane, gorszej jakości. Z zainteresowaniem obserwowaliśmy pracę ludzi na różnych stanowiskach w dziale produkcyjnym i z zaciekawieniem słuchaliśmy opowiadań pana Kierownika. Widzieliśmy również urządzenia do laserowo-optycznego sortowania oraz detektor metalu, który sprawdza daną partię warzyw, owoców na obecność metalu. Mogliśmy  zaobserwować również proces pakowania owoców za   pomocą pakowarki. Na hali było dość chłodno. Wyższa temperatura panowała w magazynie opakowań używanych w produkcji, do którego się udaliśmy. W komorze chłodniczej doświadczyliśmy znacznie obniżonej temperatury do -22 st.C. To tu  składowane są zapakowane wyroby gotowe, które dalej wędrują na eksport do klienta.  Z chłodnych pomieszczeń wyszliśmy na zewnątrz. Zobaczyliśmy ogromne namioty, w których przygotowuje się rozsady warzyw dla rolników – kalafiora, brokuła. Wysłuchaliśmy opowieści o całym procesie technologicznym, zobaczyliśmy urządzenia do tego wykorzystywane oraz mnóstwo sadzonek kalafiora, brokuła, dyni.

Na zakończenie wycieczki w gabinecie kierownika zostaliśmy poczęstowani świeżymi owocami: truskawkami, borówką amerykańską, bananami, mango, ananasem i papaja oraz otrzymaliśmy ogromną ilość mrożonek, które na pewno wykorzystamy podczas zajęć praktycznych, jako dodatki do deserów, sporządzając koktajle, przekąski, bądź zupy.

Podziękowania kierujemy Kierownictwu za umożliwienie nam zwiedzenia zakładu produkcyjnego, znanego i cenionego producenta mrożonych owoców i warzyw na rynkach światowych. Jesteśmy dumni z faktu, że w naszym mieście Sokółka istnieje firma Eskimos, która  stoi na czele wszystkich zamrażalni w Polsce. Wycieczka była bardzo interesująca i ciekawa. Pełni wrażeń, bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia szczęśliwie wróciliśmy do szkoły – troszkę zziębnięci  brrr.

nauczyciel – Bożena Mróz

Zdjęcia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.