„Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej”

„Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej”

Powiat Sokólski realizuje „Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej” polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na postawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF.

Jednym z działań realizowanych w ramach  I etapu Projektu było przeprowadzenie badań wstępnych 200 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu powiatu sokólskiego.

W badaniach wzięły udział:

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrowie Białostockiej,
Szkoła Podstawowa im. kpt. Józefa Kłopotowskiego w Jacowlanach,
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Janowszczyźnie,
Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Zespole Szkół Samorządowych w Janowie,
Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie,
Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Zespole Szkół Samorządowych w Krynkach,
Szkoła Podstawowa w Kuźnicy,
Szkoła Podstawowa w Nowym Dworze,
Szkoła Podstawowa w Starej Rozedrance,
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Powstań Narodowych w Szudziałowie,
Zespół Szkół im. gen. Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej,
Zespół Szkół w Sokółce,
Zespół Szkół w Suchowoli,
Zespół Szkół Rolniczych im. mjr. Henryka Dobrzańskiego- Hubala w Sokółce,
Zespół Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej w Sokółce.

 

Wszystkich uczniów zdiagnozowali szkolni specjaliści (pedagodzy, pedagodzy specjalni, psychologowie lub logopedzi) udostępnionym przez Uniwersytet Śląski w Katowicach narzędziem diagnostycznym (Formularz Konsultacji Zespołowych) dostosowanym do wieku badanych i oceniającym ich funkcjonowanie w kluczowych obszarach rozwojowych (po 2-3 pytania w każdym obszarze):

Uczenie się i stosowanie wiedzy
Ogólne zadania i obowiązki
Porozumiewanie się
Motoryka, poruszanie się, w tym mobilność i aktywność manualna
Dbanie o siebie, samoobsługa i samodzielność
Życie domowe
Wzajemne kontakty i związki międzyludzkie
Edukacja szkolna- pełnienie roli ucznia
Życie w społeczności lokalnej

Kolejny etap badań objął uczniów, u których na I etapie stwierdzono występowanie dodatkowych potrzeb. O zakwalifikowaniu ucznia/uczniów danej szkoły do tego etapu decydował Uniwersytet Śląski w Katowicach po przeanalizowaniu wyników badań uzyskanych na I etapie. Łącznie w powiecie, w ramach II etapu, zostało przebadanych 70 uczniów. Również na tym etapie badania przeprowadzili specjaliści ze szkół za pomocą udostępnionego przez Uniwersytet Śląski narzędzia diagnostycznego (Arkusz Oceny Ucznia) zawierającego szczegółowe opisy zachowań w każdym z 9 obszarów rozwojowych (każda ankieta zawierała ok. 180 pytań).

10 uczniów, u których na II etapie stwierdzono potrzebę przeprowadzenia pogłębionej diagnozy funkcjonalnej i zapewnienia wsparcia międzysektorowego, zostało zakwalifikowanych do trzeciego - ostatniego etapu Projektu.

Działania diagnostyczne trwały w okresie od IX do XII 2022 r.

Koordynatorem ds. Badania Uczniów była Pani Małgorzata Gryszel - logopeda Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Sokółce - Instytucji Koordynującej zadania projektowe.

 

Opracowały:

Anna Fidziukiewicz- Koordynator Instytucji Koordynującej

Małgorzata Gryszel- Koordynator ds. Badania Uczniów

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.