MedJa. Szkoła krytycznego myślenia

MedJa. Szkoła krytycznego myślenia

Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika przy Zespole Szkół w Sokółce oraz redakcja INFO Sokółka włączyły się w nowy, ogólnopolski projekt edukacyjny „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia”, będącego częścią programu edukacyjnego „Mind Over Media”. Projekt jest inicjatywą Fundacji Evens we współpracy z partnerami: Stowarzyszeniem Komunikacji i Kultury Medialnej (Chorwacja), Centrum Edukacji Obywatelskiej (Polska), Fińskim Towarzystwem Edukacji Medialnej, MEC / Mediawijs (Belgia), Towarzystwem Mediawise (Rumunia) i organizacją Media Maker/Prasą Obywatelską (Francja). Ideą programu jest nawiązanie partnerstw między szkołami i lokalnymi agencjami medialnymi w celu współtworzenia etycznych mediów i wzmacniania kompetencji krytycznego myślenia. Działania w programie będą opierać się na takich aspektach pracy dziennikarskiej, które wiążą się z edukacją obywatelską i współtworzeniem lokalnej społeczności poprzez dostarczanie wiarygodnych i istotnych informacji.
1 października dzięki zaangażowaniu Starosty Sokólskiego Piotra Rećko, koordynatorzy projektu – nauczyciele Ewa Firs i Małgorzata Kułakowska oraz redaktorzy INFO Sokółka mieli okazję uczestniczenia w warsztatach wprowadzających do programu. W trakcie spotkania, które odbywało się w Warszawie, wysłuchali oni wykładu Edwina Bendyka, dziennikarza, publicysty (tygodnik „Polityka”), zajmującego się problematyką cywilizacyjną i wpływem techniki na życie społeczne. Nauczyciele i redaktorzy włączyli się również w panel dyskusyjny nt. „Małe media, duża odpowiedzialność. Jak lokalne media mogą kształtować debatę publiczną” z dziennikarzami niezależnymi, przedstawicielką Rady Etyki Mediów, twórcami lokalnych gazet i członkami Evens Fundation. Spotkanie zamknęły warsztaty poświęcone naprawie debaty publicznej, medialnemu storytellingowi, fact-checkingowi oraz zgłębiające tematykę autentycznego pisania.
Spotkania otwierające program łączą się z dalszymi działaniami nauczycieli, uczniów i redakcji lokalnych. Nauczyciele wezmą udział w warsztatach i kursie e-learningowym z krytycznej analizy przekazów medialnych z indywidualnym wsparciem mentorskim. Dziennikarze zaangażują się w projekty społeczne ze szkołami wzmacniając swoją pozycję w lokalnej społeczności. Uczniowie, we współpracy z mediami przeprowadzą tygodniowy desk research i sami zostaną redaktorami – napiszą artykuły w kategoriach: MEGA LOKALSI, NIEznane miejsca/ NIEsłychane historie, TU MÓWIĄ MŁODZI. Podsumowaniem projektu będą warsztaty dziennikarskie i prezentacja projektów w Warszawie.


Tekst na podst. Ewa Firs, fot. P. Białomyzy

 

Warsztaty okazały się bardzo interesujące i inspirujące do pogłębiania własnych kompetencji na wielu płaszczyznach. Wniosków i refleksji po świetnym wykładzie E. Bendyka i szerokiej dyskusji osób reprezentujących różne sfery świata mediów jest całe mnóstwo. Choćby ten, że po roku 2016 polityka (ta, przez większe „P”) znacznie przyspieszyła - m.in. poprzez jej „twitteryzację”, to wtedy także w mediach ogólnych pojawił się termin post-prawdy (post-truth). Okazało się także, że nie istnieje coś takiego, jak neutralna interpretacja - zjawisk, faktów itp. Jesteśmy nieustannie skazani na czyjeś wersje i widzenie świata. Kolejne wnioski związane są z naszym - Polaków - zaufaniem społecznym. Otóż jest z tym u nas bardzo źle, ufamy tylko swoim rodzinom i bliskim, a mediom - owszem, ale tylko „swoim”. Polacy wg badań składają się ze sprzeczności: o dziwo, przejawiamy ogromne, bo aż 67%, zaufanie w stosunku do samorządu, a jednocześnie wychodzimy z założenia, że o wszystkim, co ważne decyduje się w Warszawie. Czemu o tym wspominam? Bo to dobry czas dla młodych, stare sposoby opowiadania świata się zużyły - jest miejsce i czas na głos młodzieży i ich: „Sprawdzam”. Stąd też dobry grunt na niedawny Młodzieżowy Strajk Klimatyczny - młodzi chcą i upominają się o prawdę, ład i racjonalizm. Powinniśmy ich w tym wspierać i dostarczać odpowiednich narzędzi, zachęcać do dociekliwości i rzetelności w mówieniu o rzeczywistości, także lokalnej. Uczyć młodych dobrych praktyk i budować w nich świadomość, że dobrze poinformowana społeczność lokalna chce się angażować. Skoro wszyscy, i młodzi i starzy, żyjemy w gąszczu wizji i interpretacji - nie bójmy się ich ze sobą konfrontować, potwierdzać, bądź negować, po prostu: sprawdzać.

A. Tumiel

 

 

Zdjęcia


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.